Brev:
Mad og sovevaner - 10 mdr.
26. maj 2006
Alder:
10 mdr.
Mad og sovevaner - 10 mdr.
Kære Helen
Tak for dit svar på spørgsmål jeg tidligere har skrevet ind til dig : ), nu har jeg igen noget jeg ønsker svar på og håber du måske kan hjælpe mig.
1. Vi er hjemme begyndt at bruge Allomin 2 istedet for Nan da vi synes det er nemmere at det kan blandes op i koldt vand. I vuggestuen har de indvilliget i at give mme ( Nan) på kop indtil min datter bliver et år. Er det ok at bruge to forskellige mærker mme eller skal man helst holde sig til det samme?
2. Hun gylper stadig en del. Er det normalt taget i betragtning af hun hun er ti måneder nu?
3. Hvor stort et søvnbehov har et barn i min datters alder? Hun står op kl ca. 5.30 og er meget træt igen ved 8.00 tiden. Hun sover så ca. halvanden time om formiddagen og ca. en halv til en hel time igen om eftermiddagen, men så er hun igen meget træt allerede ved sekstiden så det er lidt af en kamp at få aftensmad, komme i nattøjet/i bad etc. Kan vi gøre tingene på en mere hensigtsmæssig måde?
4. Er det rimelig normalt at børn får madnykker, og kan det også have noget med tænder at gøre? Hun har altid været glad for brødhapsere men nu spytter hun det ud. Jeg prøver med varieret pålæg men det er kun det sædvanlige ost og leverpostej der duer. I øjeblikket vil hun hellere have øllebrød med tykmælk og pære end brødhapsere, men jeg tænker også på når hun snart skal starte i vuggestuen hvor de nok ikke serverer "særretter". I øvrigt synes jeg det er svært at variere kosten især nok om aftenen hvor hun jo så småt godt kan spise lidt med hvad vi andre får...
Med hensyn til hendes mælk skrev jeg til dig sidst at vi var begyndt at give mme på kop, og det synes jeg altså ikke går helt godt. Jeg føler ikke at hun får ret meget ud af det og derfor er jeg begyndt et give hende en flaske med 100 ml om morgenen når vi står op. Dog med det resultat at hun ikke spiser ret meget af sin morgenmad. Er det bedre tror du eller hvad? Hun får stadig en flaske til natten, lidt i maden og så tykmælk om eftermiddagen også.
5. Nu er hun begyndt at kravle med en del knubs og fald til følge. Selvfølgelig holder vi øje med hende, men det er alligevel ikke altid at man når at afværge inden hun falder og slår sig. Jeg ved jo godt det nok er meget normalt men alligevel sidder jeg nærmest på nåle og er så bange for at der kan ske noget hvis hun f.eks falder og slår hovedet i gulvet og sådan. Jeg tænker hvor stor er risikoen mon for at hun kan erhverve sig en hjernerystelse eller sådan.
6. Vi har talt om at tage på forlænget weekend og vi har hidtil ikke været på længere ture med hende. Dog kan det nogen gange virke lidt "besværligt" med alt det der skal pakkes, man føler at hendes soverytme måske ikke helt kan overholdes osv. Ligeledes med at tage ud om aftenen...Der har vi også kørt tidligt hjem til hendes sengetid, men det gør selvfølgelig også at man begrænses noget rent socialt, og vi har ingen til at passe hende indimellem.
Andre siger hvorfor vi ikke bare lægger hende til at sove der hvor vi nu er men jeg tror bare at hun så vågner når vi skal hjem og at hun så ikke kan falde i søvn igen og det synes jeg er synd..... Har du nogen forslag til hvordan man kan gribe det an? Er det ok med en køretur på et par timer i en autostol hvor der blot er hvileposition og ikke soveposition?
7. Sidst men ikke mindst synes jeg det bliver lidt vemodigt at hun snart skal starte i vuggestue. Så går det ligesom op for en at nu er den tid allerede gået og den kommer aldrig tilbage. På den anden side tror jeg også at det bliver sundt for hende at få nogle andre impulser, for jeg kan godt mærke at min underholdning efterhånden ikke er tilstrækkelig længere der må gerne ske lidt mere og helst hele tiden : ) Vi starter med 14 dages indkøring, fire ugers ferie, og dernæst 14 dage igen inden jeg skal starte er det ikke ok synes du?
Nå så var der vist ikke mere i denne omgang. Mine spørgsmål virker måske banale men man vil jo bare gerne gøre tingene så godt man kan for de søde små : ).
Tak for en god brevkasse.
Mange hilsner fra førstegangs mor